Płyty roku 2016 - jazz
- Kategoria: Jazz
Charlie Parker
Unheard Bird
The Unissued Takes
Verve 2016
Hi-Fi i Muzyka 11/2016
Jeden z najważniejszych albumów jazzowych 2016. „Unheard Bird” to zestaw dwóch CD, na których znalazło się 18 utworów, zarejestrowanych przez Parkera dla Verve w latach 1949-1951. Każda z zamieszczonych tu kompozycji została nagrana w kilku odsłonach. Słyszymy kolejne zapisy tematów, wersje niekompletne oraz master, znane z epokowych albumów „Birda”. Całość zawiera 69 ścieżek, z których 58 nie zostało wcześniej opublikowanych. Bezcenny materiał dla fanów jazzu, kolekcjonerów i historyków, ukazujący kunszt genialnego artysty. Po „Unheard Bird” powinni także sięgnąć realizatorzy dźwięku, specjalizujący się w sztuce remasteringu
Rantala/
Danielsson/
Erskine
How Long Is Now?
ACT 2016
Hi-Fi i Muzyka 12/2016
Do nagrania tej wyśmienitej płyty doprowadził fiński pianista Iiro Rantala. Do studia w Ludwigsburgu zaprosił dwie jazzowe znakomitości: kontrabasistę, wiolonczelistę, gitarzystę i kompozytora – Larsa Danielssona – oraz legendarnego amerykańskiego perkusistę – Petera Erskine’a. Składające się na krążek kompozycje idealnie łączą prostotę z formami wysublimowanymi. Ta muzyka zachwyci wybrednych koneserów, pozostając równocześnie przyjazną mniej osłuchanemu odbiorcy. Poza własnym repertuarem trio sięga po rozmaitych klasyków: Kenny’ego Barrona, Jimiego Hendriksa oraz… J. S. Bacha, w którego „Kyrie” z Mszy h-moll udało się zachować typową Bachowską estetykę, a jednocześnie zaszczepić w nią szczyptę jazzowej improwizacji.
Søren Gemmer
The Lark
WhyPlayJazz 2016
Hi-Fi i Muzyka 4/2016
Już debiutancki album młodego duńskiego pianisty zwiastował pojawienie się wielkiego talentu na europejskiej scenie. Szlachetny liryzm, umiejętne wkomponowanie romantyzmu w jazzową tkankę, zdolność do przekazywania autentycznych uczuć – to robiło wrażenie! „The Lark” to potwierdzenie wielkich możliwości Duńczyka. Tym razem mamy do czynienia ze zgranym skandynawskim kwintetem, złożonym z muzyków o podobnej wrażliwości. Dysponując takim zespołem, Søren Gemmer tworzy własny, intymny świat dźwięków. Mimo że korzysta z wielu elementów jazzowej i klasycznej tradycji, osiąga intrygujące efekty. To muzyka na wielu poziomach dynamiki – nastrojowa i melodyjna. W sam raz na długie zimowe wieczory.
Anat Fort Trio/Gianluigi Trovesi
Birdwatching
ECM 2016
Hi-Fi i Muzyka 11/2016
Świetny album izraelskiej pianistki i kompozytorki Anat Fort, nagrany wspólnie z wybitnym klarnecistą Gianluigim Trovesim. Całość wpisuje się w nurt jazzu europejskiego, gdzie próżno szukać bluesa i typowych form z tematem i solówkami. W zamian otrzymujemy muzykę wysublimowaną, pełną kolorów, ciepła i przestrzeni. Przeważają utwory o charakterze balladowych, płynące niespiesznym nurtem poza metrum i stałym pulsem. Zwiewne frazy fortepianu liderki urozmaicają ekspresyjne wejścia Trovesiego, co sprawia, że nie sposób przewidzieć narracji. Album, przy którym można odpłynąć.
Michael Formanek
The Distance
ECM 2016
Hi-Fi i Muzyka 5/2016
Michael Formanek skomponował wszystkie utwory na tej płycie i sam je zaaranżował. Tym razem postawił też na bogatszą instrumentację. Żeby utrzymać w ryzach kilkunastoosobowy skład, grając równocześnie na kontrabasie, do roli dyrygenta zaangażował Marka Heliasa. Album, początkowo melancholijny, miejscami przywodzący na myśl klimat amerykańskiej prerii, później nabiera zadziorności. Utwory zgrabnie wiążą się w nastrojową całość, pełną instrumentalnych smaczków.
Źródło: HFM 02/2017
Pobierz ten artykuł jako PDF