HFM

artykulylista3

 

Bowers & Wilkins 600 S3

news092023 008

Bowers & Wilkins wprowadza siódmą odsłonę podstawowej serii 600. Tak jak wyróżnikiem poprzedniej edycji 600 S2 z 2018 roku stały się membrany Continuum, tak najnowsza zwraca na siebie uwagę tytanowym głośnikiem wysokotonowym.

Tytanowy tweeter pojawia się w Bowersach po raz pierwszy. Wcześniej Brytyjczycy eksperymentowali z tym materiałem, opracowując system nagłośnieniowy do telewizorów Philipsa. Tam kopułka miała średnicę 19 mm. W pełnowymiarowych zestawach 600 S3 urosła do 25 mm. Producent nie zaprzecza, że uzyskanie pożądanych efektów zajęło dość dużo czasu. Wynikało to głównie z faktu, że tytan jest cięższy od stosowanego wcześniej aluminium. Ale ma też kuszące zalety, z których najważniejszą jest sztywność. Udało się uzyskać przetwornik plasujący się jakościowo pomiędzy konwencjonalnym tweeterem z aluminium a montowanymi w serii 700 przetwornikami Carbon Dome. Edycja 600 S3 będzie się składać z dwóch monitorów, podłogówki i głośnika centralnego. We wszystkich wysokie tony reprodukuje 25-mm tytanowa kopułka, zakończona z tyłu długą, zwężającą się rurką, w której stopniowo wygaszana jest energia promieniowana przez powracającą po wychyleniu membranę.

W układach dwudrożnych – monitorach 607 S3 i 606 S3 oraz głośniku centralnym HTM62 S3 – tweeter zestawia się z nisko- -średniotonowymi stożkami z plecionki Continuum, które mogą mieć średnicę 13 albo 16,5 cm. Jedyna w serii podłogówka 603 S3 to układ trójdrożny z 15-cm głośnikiem średniotonowym Continuum FST oraz dwoma 16,5-cm wooferami z papieru. W edycji 600 S3 osie głośników średnio- i wysokotonowego zbliżono do siebie w taki sposób, że kołnierz tweetera zachodzi nieco na krawędź kosza stożka. To proste rozwiązanie mechaniczne stosuje się w celu uzyskania jak najszerszego pasma promieniowanego z możliwie najmniejszego obszaru. Ma to poprawiać wrażenia przestrzenne i ogniskowanie źródeł pozornych. Przy okazji dobrze też wygląda. Oba monitory przygotowano do skręcenia z przeznaczonymi do nich podstawkami FS 600 S3 – w dnie obudowy znajdziemy otwory montażowe pasujące rozstawem do górnego blatu stendu. Takie rozwiązanie zdecydowanie poprawia bezpieczeństwo użytkowania głośników, zwłaszcza gdy mają do nich dostęp dzieci i zwierzęta.

Ochronie przed mechanicznym uszkodzeniem służy także metalowa maskownica kopułki wysokotonowej. Jej wzór zoptymalizowano akustycznie, tak aby nie wpływała negatywnie na brzmienie. W wysokotonowej sekcji zwrotnicy zamontowano kondensator sprawdzony wcześniej w serii 700. Z niej pochodzi także profilowany wylot kanału bas-refleksu. Do wyboru przewidziano trzy warianty kolorystyczne: czarny z czarnymi pierścieniami maskującymi kosze przetworników oraz dębowy i biały – te z jasnymi pierścieniami. Na rynki azjatyckie trafi ponadto opcja wiśniowa z czarnymi pierścieniami. Do wykończenia wykorzystuje się lakiery oraz folie winylowe. Wszystkie modele serii 600 S3 powstają w chińskim zakładzie Bowersa w mieście Zhuhai. Nie jest to niespodzianką, ponieważ Brytyjczycy produkują tam od około 20 lat. Pierwsze dostawy trafiły do Europy pod koniec sierpnia 2023. Mniejsze monitory 607 S3 wyceniono na 800 euro, większe 606 S3 – na 1000 euro, a podłogówki 603 S3 – na 2500 euro, wszystko za parę. Głośnik centralny HTM62 S3 ma kosztować 750 euro/sztuka.

Jacek Kłos