HFM

Monachium High End 2022 - część 3

008 033 Hifi 7 8 2022 051
Mija właśnie 40 lat od chwili, kiedy w małym miasteczku Neuss niedaleko Dusseldorfu grupka entuzjastów dobrego dźwięku zorganizowała pierwszą edycję wystawy High End. Zainteresowanie okazało się na tyle duże, że rok później zmieniono lokalizację na znacznie większą i od 1983 do 2003 impreza odbywała się w hotelu Kempinsky na obrzeżach Frankfurtu nad Menem.

Zapraszamy na ostatnią część.

Tekst i zdjęcia: Jacek Kłos

 

 



008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Kolumny Karma Midi Grand 3.0, preamp Robert Koda K-15 EX, monobloki Robert Koda K-160, serwer i przetwornik Wadax Atlantis Reference, a do tego okablowanie hiszpańskiej firmy Fono-Acustica. W skrócie: mokry sen audiofila.

 



008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Pierwszego dnia uciekłem z krzykiem – grało koszmarnie. Drugiego dnia słuchałem z przyjemnością, mimo że prowadzący prezentację postawił system przed nie lada wyzwaniem. Na talerzu gramofonu Dohmann Helix One położył „Live in Leeds” The Who. To zdecydowanie nie jest czyste, wysublimowane nagranie, do którego przywykli audiofile. Brudna, agresywna realizacja, buchająca rockową energią to proszenie się o kłopoty. Zwłaszcza kiedy ma ją zagrać system, w którym sam dzielony wzmacniacz (darTZeel NHB-18NS/NHB-468) kosztuje ponad milion złotych, a dochodzą jeszcze flagowe kolumny Stenheim Ultime Two za ponad 650 tysięcy. Relacja jakości do ceny staje się niemierzalna. Zamiast próbować racjonalizować nieracjonalne trzeba po prostu usiąść i posłuchać. Jeśli się podoba, to znaczy, że gra dobrze. Jeśli się nie podoba, to nie ma sensu drążyć. Grało dobrze, nawet bardzo; i chociaż głośno, to nie przekraczało granicy faulu. Duże plisowane membrany wychylały się niepokojąco mocno, ale dźwięk nie tracił kontroli. Zero zniekształceń z systemu – wystarczyły przestery na płycie. Zero niepokoju, chociaż sytuacja na scenie mogła się w każdej chwili wymknąć spod kontroli. Szwajcarska elektronika kontrolowała kolumny bez problemu. Słuchało się tak przyjemnie, że wszyscy siedzieli do końca strony czarnej płyty. Takie wrażenie z tak niewdzięcznym repertuarem udaje się zrobić niezmiernie rzadko. Stenheimowi z darTZeelem się udało – bez względu na cenę.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Jeżeli ktoś chciał posłuchać drogich Magico, miał taką możliwość w pokoju Soulution. Szwajcarzy chętnie używają do prezentacji kolumn amerykańskiej firmy (na zmianę z Rockportem), a na High Endzie 2022 podłączyli M6. Co ciekawe, zasilali je nie flagowymi monoblokami 701, ale z należących do niższej serii stereofonicznych końcówek 511, przełączonych w tryb monobloku. Grało dobrze, choć konfiguracja z 2016 roku, w której użyli tych samych wzmacniaczy z nieprodukowanymi już Magico M Project, chyba bardziej zapadła mi w pamięć.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Dla kontrastu z high-endowymi abstrakcjami – bezpretensjonalny i przystępny gramofon Block PS-100+. Ma paskowy napęd, akrylowy talerz i z ramieniem kosztuje 1499 euro.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Spirit Torino Valkyria Titanium – piękne i bardzo drogie (12000 euro) słuchawki z wewnętrzną obudową z tytanu i potężnym układem magnetycznym, podobnym w założeniach do Power Flower Focala.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Wzmacniacz słuchawkowy Spirit Torino Sigfrid wysteruje także mniej wymagające głośniki. Dysponuje mocą 2 x 30 W/Ω, którą uzyskuje z czterech tranzystorów wyjściowych. Zasilacz dual mono bazuje na dwóch 100-watowych transformatorach toroidalnych. Pojemność filtrująca to 79200 μF. Całość zbudowano z dyskretnych komponentów bardzo wysokiej jakości. Cena: 11500 euro, ale gdyby ktoś był zainteresowany, to musi się uzbroić w cierpliwość. Aktualna produkcja została wyprzedana.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Sean Morrison z kanadyjskiej wytwórni
IsoAcoustics, specjalizującej się
w akcesoriach antywibracyjnych.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

IsoAcoustics prezentowało różnicę pomiędzy takimi samymi kolumnami Focal Maestro Utopia Evo, ustawionymi na nóżkach standardowych oraz produkowanym przez Kanadyjczyków modelu Gaia. Głośniki były przełączane w locie, tak żeby łatwiej było zauważyć zmianę. Załączeniu pary z modyfikacją IsoAcoustics towarzyszyło zapalenie się zielonego napisu. Różnica na korzyść nóżek Gaia była zauważalna, zwłaszcza w pełniejszym i bardziej czytelnym wokalu oraz głębi tonu. Bez nich z dźwięku schodziło powietrze, choć oczywiście nadal było to dobre granie. Swoją drogą, IsoAcoustics wykonuje dla promocji systemu Focal/Naim kawał dobrej roboty.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Focal i Naim oznajmiły, że obchodzą 10. rocznicę współpracy. Nie do końca wiem, jak to liczą, bo formalną umowę o fuzji firmy podpisały w sierpniu 2011, a oficjalne połączenie pod wspólną marką Vervent Audio Group miało miejsce w maju 2014. Ale nie gubmy się w szczegółach – ważne, że działają i przez cały ten czas proponują wartościowe, dobrze brzmiące i starannie wykonane kolumny, wzmacniacze i źródła sygnału.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Transrotor konsekwentnie uniezależnia się od SME. Niemiecka wytwórnia rozwija własną linię ramion gramofonowych. Najpierw, w 2021 roku, opracowała model TRA 9 o długości efektywnej 9-cali. Na High Endzie 2022 dołączyło do niego TRA 9S oraz wersje 12-calowe.

 



008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Najnowszy Transrotor Strato, czyli powrót do klasyki gramofonu. Pomimo zwartej budowy urządzenie waży 35 kg. Masę zawdzięcza głównie kanapkowej podstawie z aluminiową wkładką oraz 5-kg talerzowi z akrylu. Napęd z trzech silników jest przenoszony za pośrednictwem nici. W komplecie znajdują się: pokrywa, 9-calowe ramię TRA 9, wkładka MC Figaro oraz stabilizowany zasilacz i kontroler prędkości obrotowej Konstant FMD. Taki gustowny firmowy zestaw wyceniono na 20000 euro.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Jeszcze jeden polski akcent: lampowe wzmacniacze
Audio Reveal na stoliku Base.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Kolumny TAD E2 Evolution Two – 2,5-drożne podłogówki z 25-mm berylową kopułką i dwoma 15,5-cm stożkami z plecionki włókien aramidowych. We wnętrzu obudowy wklejono cztery poziome wzmocnienia. Bas-refleks skierowano w dół, przy czym otwór nie promieniuje bezpośrednio w podłogę, ale w stalową płytę o grubości 10 mm. Wyklucza to zmianę charakteru niskich tonów, wprowadzaną przez minimalne nawet różnice w odległości od podłogi oraz przez materiał, z którego owa podłoga została wykonana. Całość wspiera się na regulowanych nóżkach. Do wykończenia używa się orzechowego forniru. Jak na TAD-a cena nie jest wygórowana i wynosi 14250 euro. Na prezentacji wykorzystano firmową elektronikę: odtwarzacz CD/SACD/DAC D-1000TX (18000 euro), preamp C600 (42000 euro) i wzmacniacz mocy M700 (60000 euro). Akustykę pomieszczenia dostrojono panelami Hex polskiej firmy ProTone.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

System Marka Levinsona z nowymi monoblokami ML-50.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Monobloki ML-50 powstały z okazji 50. rocznicy działalności Marka Levinsona. Zbalansowany układ osiąga moc 425 W/8 Ω, z czego pierwszych 20 W w klasie A. Powstanie maksymalnie 100 kompletów, w cenie 50000 euro za parę. Sprzedaż rozpocznie się w czwartym kwartale 2022.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Biurkowy aktywny monitor JBL 4305P. Dwudrożny układ tworzą 25-mm kopułka w falowodzie HDI i 13-cm plisowany stożek z celulozy. Do ich zasilania przeznaczono wzmacniacze w klasie D: 25 W dla tonów wysokich i 125 W dla średnicy i basu. Głośniczek ma wbudowany streamer, DAC i może się komunikować z internetem zarówno po kablu, jak i bezprzewodowo. Kosztuje 11599 zł.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Aries Cerat Aurora – bezkompromisowy monitor w unikatowym na skalę światową wykończeniu. Aluminiowa obudowa nikogo nie dziwi, ale przednia ścianka oblana płynną miedzią to coś naprawdę niezwykłego. Już na zdjęciu wygląda intrygująco, ale na żywo efekt był taki, że dosłownie wciągał zwiedzających do pokoju. Od strony technicznej Aurora również okazuje się ciekawa. Tylnej ścianki nie ma wcale – obudowa jest otwarta. Na bokach rozmieszczono cztery 30-cm woofery. Środek reprodukuje wykonywany na zamówienie przetwornik kompresyjny, a górę – wstęga. Wylot tuby jest tak gładki i opływowy, że praktycznie eliminuje lokalne załamania fal i mikrorezonanse. Producent deklaruje czułość 99 dB/2,83 V, ale żeby dodatkowo ułatwić życie słabowitym lampowcom, wyposażył Aurorę w aktywny bas. Użytkownik może korzystać z tego wspomagania albo je obejść, jeżeli dysponuje mocnym wzmacniaczem tranzystorowym. Zwrotnicę zamknięto w osobnej obudowie, również w bajecznym miedzianym wykończeniu. I tylko jeden szkopuł psuje wspaniałe wrażenia: Aurorę wyceniono na 92500 euro.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Dynaudio promowało swoje systemy nagłośnienia samochodowego w elektrycznej przeróbce DeLoreana.

 

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Wątki motoryzacyjne przewijały się także na stoisku włoskiej firmy Ixoost. Jej pomysł polega na budowaniu efektownych wizualnie systemów grających, inspirowanych elementami włoskich supersamochodów. Na zdjęciu stereofoniczny Esavox, wykonany z elementów układu wydechowego Lamborghini Aventadora. Obudowę wykończono oryginalnym lakierem producenta. Dźwięk odtwarzają dwie 25-mm kopułki, dwa 16,5-cm stożki i jeden 25-cm subwoofer. Sekcję średnio-wysokotonową zasila wzmacniacz o mocy 2 x 300 W. Osobny 300-watowy przeznaczono do subwoofera. Komunikacja bezprzewodowa odbywa się przez Bluetooth 4.2. Źródło sygnału można też podłączyć do wejścia RCA. Smaku dodaje urządzeniu oryginalny przycisk uruchamiania silnika i logo producenta samochodów. Widać, że zadbano o szczegóły, a pomysł i części są oryginalne. Jak łatwo się domyślić, nie jest to produkt tani. Ixoost Esavox kosztuje 19900 euro, bez VAT-u.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

AlsyVox to planarne głośniki z Walencji. Na High Endzie 2022 prezentowano flagowy model Rafaello za 276 tysięcy euro. Z dzielonym wzmacniaczem Jadisa i źródłem złożonym z serwera Taiko i polskiego DAC-a Lampizator ponaddwumetrowej wysokości panele zaprezentowały dźwięk swobodny, nieprzesadzony, naturalny i wciągający. Kwartet smyczkowy rzadko wywołuje na twarzach rumieniec ekscytacji, ale AlsyVoxy sprawiły, że muzyka pulsowała wewnętrzną energią. Dźwięk pozostał przy tym spójny i eteryczny. Działo się niesamowicie dużo, a równocześnie było to granie zupełnie bezpretensjonalne i wolne od manieryzmów, które bywają przypadłością tej technologii. Klasa!

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Elementy wewnętrzne serwera Taiko.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Kolejna udana prezentacja: kolumny Divin Marquis (89000 euro) i subwoofery Divin Sovereign (29500 euro/szt.) niemieckiej firmy Goebel z grecką elektroniką TLA z serii Supreme. Do tego źródła marzeń: Wadax Atlantis Reference Server i DAC oraz nowy flagowiec Kronos Discovery. Gramofon to wydatek 200000 euro. Nie ma pomyłki: dwustu, nie dwudziestu.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Niemiecka wytwórnia Stein Music pokazała swoje flagowe kolumny Bob XL Plus Ultimate (348000 euro), które prezentowano na zmianę z monitorami Bobby S Ultimate. Obok głośniczków ustawiono tabliczkę, wskazującą, że teraz one grają. I dobrze, bo zaskakująca skala dźwięku sprawiała, że w pierwszej chwili wcale nie było to oczywiste. 18000 euro za parę niewielkich monitorów wydaje się ceną wygórowaną, ale jeżeli ktoś dysponuje małym pomieszczeniem i lubi dźwięk wzmacniaczy na 300B, to Bobby S Ultimate może się okazać rozwiązaniem optymalnym.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Prototypowe kolumny Einstein Megalith – model flagowy niemieckiej firmy. Połączenie wstęgi, tuby i konwencjonalnych głośników skutkuje wysoką efektywnością 97 dB, a nominalna impedancja o wyrównanym przebiegu ułatwia pracę wzmacniaczom lampowym. Zwłaszcza tym bez transformatorów wyjściowych, w których produkcji specjalizuje się Einstein. Żeby było im jeszcze wygodniej, 18-calowy woofer korzysta z własnego wzmacniacza o mocy 1400 W, pracującego w klasie D. Głośnik średniotonowy jest ogromny – ma aż 15 cali. Na pytanie, po co aż tyle, konstruktor wyjaśnił, że chodziło mu o uzyskanie energii właściwej konstrukcjom profesjonalnym, które odpowiadają za kreowanie koncertowego efektu w czasie występów na żywo. Megalithy nie kryją własnego charakteru. Brzmią ofensywnie, zdecydowanie, mocno na twarz. Takie granie trzeba lubić, bo faktycznie bliżej mu do wrażeń estradowych. Ale kiedy trafi na swego amatora, to poszukiwania mogą się w tym miejscu zakończyć. Oczywiście o ile ów amator będzie skłonny wyasygnować na zakup 200 tysięcy euro.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Duńska firma Peak Consult ma nowych właścicieli. Jednym z nich jest Wilfried Ehrenholz – współzałożyciel Dynaudio. Na High Endzie 2022 Duńczycy prezentowali nową linię kolumn podłogowych. Tworzą ją trzy modele: najtańsza w ofercie dwudrożna Sonora (25000 euro), trójdrożna Sinfonia (45000 euro) i trójdrożna El Diablo (na zdjęciu; 55000 euro). Peak Consult zawsze pozycjonował się jako firma droga; taki miał pomysł na biznes i ma do tego prawo. Tyle że konkurencja za kwotę porównywalną do ich topowego modelu potrafi zaproponować coś, co rozsadza klasyfikację. Mamy MBL-a 101 E MKII za 65000 euro i Monitor Audio Concept 50 w okolicach 60000 euro. Mamy Verity Audio Arindal za 40000 euro oraz PS Audio FR 30 za 37000 euro. Mamy wreszcie Bowersy 801 D4 za 35000 euro. Przy nich nowe propozycje Duńczyków wyglądają trochę zwyczajnie.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Jeszcze jeden pomysł na udaną konfigurację: kolumny Wilson Audio Alexx V z topowymi monoblokami VTL Siegfried Series II.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Rumen Atarski z Thraxa zdecydowanie stroni od banału. W katalogu bułgarskiego producenta znajduje się m.in. przedwzmacniacz Libra. W pełni zbalansowany układ powstał w oparciu o cztery triody 300B, zamontowane poziomo, po dwie na kanał. Układ auto-biasu dobiera prąd spoczynkowy, niwelując efekty zużycia. Regulacja głośności w stu krokach odbywa się po wzmocnieniu sygnału, co obniża poziom szumów. W tym samym celu do osobnej obudowy przeniesiono zasilacz. Libra powstaje z komponentów bardzo wysokiej jakości, dobieranych z ciasną tolerancją. Wysoki koszt wytworzenia znajduje odzwierciedlenie w cenie: 50000 euro.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Nowy referencyjny zestaw głośnikowy Avantgarde Acoustic. Trio G3 występuje w trzech wersjach: pasywnej (skuteczność 109 dB, impedancja nominalna 27 omów), aktywnej – z wbudowanym wzmacniaczem iTron – oraz aktywnej ze wzmacniaczem i streamerem i obsługą łączności bezprzewodowej (Tidal, Spotify, DLNA, Roon, Airplay i inne). Co ciekawe, głośniki można upgrade’ować w trakcie użytkowania. Jeżeli dojdziemy do wniosku, że brakuje nam aktywnej wersji ze streamerem, wystarczy dokupić odpowiedni moduł i wpiąć go w przygotowane gniazdo. Dzięki temu nie tracimy fortuny przy odsprzedaży, kiedy zmienią się oczekiwania dotyczące systemu grającego. Jeżeli chodzi o ceny, to najprostsza wersja pasywna kosztuje 91000 dolarów. Elektronika iTron to wydatek 38000 USD, a podstawowy SpaceHorn – 65500 USD. Do prezentacji wykorzystano elektronikę z adekwatnej półki cenowej: przedwzmacniacz darTZeela, nowy gramofon SME Model 60 i, a jakże, serwer i przetwornik Wadax Atlantis Reference.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

High-end ze Szwecji, czyli czterodrożne kolumny Marten Mingus Orchestra z monoblokami Engstrom Eric Encore (z przodu) i Lars Mk3 (w tle). Do tego trójelementowy przedwzmacniacz Engstrom Monica Mk3, rozdzielony na zasilacz z sekcją kontrolną, moduł liniowy i M-Phono. Płyty odtwarzał gramofon Brinkmanna – to już import z Niemiec. Meble pod sprzęt dostarczył austriacki FalkenOhr. Oprawa wizualna prezentacji zasługuje na wyróżnienie – stolik i platformy polakierowano tak, aby pasowały do kolorystyki wzmacniaczy. W ogóle FalkenOhr produkuje gustowne, starannie wykonane i funkcjonalne meble, chętnie wykorzystywane na high-endowych pokazach. Brzmieniowo system spisywał się znakomicie. Marteny nie biorą jeńców. Są przerażająco szybkie i transparentne, więc żadne półśrodki w ich przypadku nie przejdą. Dlatego tak dobrze się sprawdzają w zestawieniach z gładko brzmiącymi wzmacniaczami. Nie muszą nawet być ciepłe, choć odrobina ciała nie zaszkodzi, ale powinny brzmieć czysto, spójnie, może też odrobinę jedwabiście. Tutaj ten przepis zadziałał bez pudła.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Thorens pokazał dwa nowe gramofony: TD 403 DD (na zdjęciu) z napędem bezpośrednim, ramieniem i wkładką Ortofon 2M Blue za 1399 euro i TD 1500 z 1,4-kg aluminiowym talerzem napędzanym paskiem, ramieniem i wkładką Ortofon 2M Bronze za 1999 euro. Ponadto firma pracuje nad zaawansowanym przedwzmacniaczem korekcyjnym, wyposażonym w dwa przełączalne wejścia MM/MC, opcje wyboru krzywej korekcji RIAA/Decca/Columbia i układ pomiarowy, ułatwiający ustawienie azymutu wkładki i zrównoważenia kanałów przy pomocy dostarczonej w komplecie płyty testowej. TPP 1600 będzie można wykorzystać również jako preamp liniowy i słuchawkowy. Wszystkie pięć wejść i jedno wyjście zdublowano na gniazdach XLR i RCA, a dodatkowo każde gramofonowe można skonfigurować indywidualnie. W wyposażeniu fabrycznym nowy Thorens może więc współpracować nawet z czterema ramionami. Ale i na tym nie koniec, ponieważ gdyby trzeba było podłączyć jeszcze więcej, każdą płytkę liniową można wyjąć i wstawić na jej miejsce moduł MM/MC. Maksymalnie urządzenie obsłuży więc nawet 10 wkładek. Produkcja pierwszych egzemplarzy powinna ruszyć jeszcze w tym roku. Przewidywana cena: około 5000 euro.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Pathos Inpol w topowej specyfikacji Legacy – 100 W na kanał, 100 kg masy netto, toroidalne transformatory 2 kVA i 88000 μF pojemności filtrującej. Lampy, dławiki, drabinkowy potencjometr – wszystko, aby połączyć muzykalność z funkcjonalnością. Cena: 50000 euro + VAT.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Pro-Ject pokazał dwa prototypowe napędy RPM12.
Tutaj paskowy…

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

… a tu bezpośredni.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Gramofon Thiele TT01 z ramieniem TA01, podobno całkowicie wolnym od błędu kątowego. Trzeba przyznać, że taki zestaw pomysłem, wzornictwem i klasą wykonania wzbudza zainteresowanie. Kosztuje 19500 euro.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Graphite Audio to polska firma specjalizująca się w produkcji akcesoriów antywibracyjnych: stopek pod zestawy głośnikowe, nóżek pod sprzęt i podstawek pod okablowanie. Wszystkie wykonuje z polimerów z domieszką grafitu, ponieważ zdaniem właściciela i projektanta – Szymona Rutkowskiego – jest to materiał w pełni neutralny brzmieniowo i oferujący optymalną charakterystykę tłumienia. Wcześniej przez dwa lata trwały eksperymenty z ceramiką, stalą czy szkłem, ale zawsze coś było z nimi nie tak. Kiedy pierwsze obiecujące rezultaty dały próby z polimerami, zapadła decyzja, aby kontynuować poszukiwania w tym kierunku. Formalnie firma działa od 2022, a w Monachium odbyła się pierwsza publiczna prezentacja gotowych produktów.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 080

 

Bergmann Modi – talerz o masie 7,5 kg jest zawieszony na poduszce powietrznej wytwarzanej przez pompę. Podstawa z kompozytu obrabianego metodą CNC opiera się na trzech regulowanych nóżkach. Przewidziano możliwość montażu dwóch ramion. Napęd z silnika prądu stałego przenoszony jest paskiem. Liczbę elementów zredukowano do niezbędnego minimum, żeby zagwarantować jak najmniej wibracji. Sam napęd kosztuje 8750 euro. Z prezentowanym na zdjęciu ramieniem Thor: 11300 euro.

 



008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Canton obchodzi 50. rocznicę działalności. Z tej okazji niemiecka firma przygotowała reedycję modelu produkowanego w 1979 roku. Ergo GS Edition to trójdrożna kolumna utrzymana w stylistyce vintage, ale wyposażona w nowoczesne rozwiązania. Membrany dwóch 22-cm wooferów oraz 15,4-cm głośnika średniotonowego wykonano w takiej samej technice, jak ma to miejsce we flagowej serii Reference. Około 20% aluminiowego stożka najpierw jest zamieniane w ceramikę, a następnie przestrzenie międzycząsteczkowe wypełnia się wolframem. Wysokie tony odtwarza 25-mm kopułka aluminiowo-ceramiczna. Podział pasma odbywa się przy 200 Hz i 3 kHz. Obudowy są ponoć wykonywane z litego drewna – zjawisko praktycznie niespotykane. Do wyboru przewidziano dwie wersje wykończenia: naturalny dąb i czarną. Podwójne gniazda pochodzą z oferty WBT. Ergo GS Edition mają być dostępne w limitowanej liczbie zaledwie 100 par. Cena: 7000 euro.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Gaia – w pełni aktywne, w pełni bezprzewodowe kolumny szwajcarskiej firmy Goldmund. W każdej aluminiowej obudowie – dostępnej w kolorze szarym albo czarnym – pracuje 8 głośników, pokrywających pasmo 18,5 Hz – 30 kHz (-6 dB) i zasilanych wzmacniaczami o łącznej mocy 2,5 kW. Jeden głośnik waży 380 kg. Dwa kosztują 580000 franków + VAT.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Nowa linia Dynaudio Focus składa się z trzech modeli: monitora Focus 10 (5000 euro) oraz dwóch podłogówek: Focus 30 (7500 euro) i Focus 50 (10000 euro). Wszystkie są w pełni aktywne i przygotowane do pracy w trybie kablowym, jak i bezprzewodowym. Mają wbudowany streamer z obsługą Tidala (także Connect), Spotify, AirPlay i Bluetooth, więc jeżeli ktoś korzysta tylko z serwisów internetowych lub przesyła muzykę z telefonu i tabletu – mogą stanowić kompletny system muzyczny. Przewidziano jednak możliwość podłączenia zewnętrznych źródeł, zarówno cyfrowych – do dwóch wejść koaksjalnych i optycznego, jak i analogowego RCA. Gdyby komuś brakowało basu, może uzupełnić zestaw aktywnym subwooferem. Kolumny pracują w parach master/slave i można je połączyć przez Wi-Fi albo przewodowo. W pierwszym wariancie transmisja jest ograniczona do 24 bitów/96 kH, w drugim osiągapełne 24 bity/192 kHz. Wbudowane wzmacniacze o mocy 110 W dla tweetera i 280 W dla głośników średniotonowych i wooferów dostarcza duńska firma Pascal. Wszystkie modele będą dostępne w czterech wykończeniach: białym i czarnym lakierze na wysoki połysk oraz bielonym dębie i orzechu

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Świetna prezentacja kolumn Joseph Audio z lampowymi wzmacniaczami Doshi. Muzykalnie, selektywnie i przyjemnie. Aż się chciało posłuchać dłużej.

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Amerykańska firma Doshi ma w ofercie przedwzmacniacz magnetofonowy. Jest to urządzenie, które odbiera sygnał tuż za głowicą odczytującą, dzięki czemu omija się cały tor analogowy w magnetofonie i przekazuje nieprzetworzony dźwięk do zewnętrznego specjalistycznego urządzenia. Dla osób, które traktują swoje szpulowce jako główne źródło w systemie, jest to bez wątpienia ciekawa propozycja.

 

 

 


008 033 Hifi 7 8 2022 002

 

Na koniec klasyka, ale w odświeżonym wydaniu – Metronome Kalista DreamPlay X. To ładowany od góry napęd CD/SACD oraz streamer, komunikujący się z siecią przez LAN albo Wi-Fi i obsługujący serwisy Tidal, Qobuz, Spotify, Deezer oraz VTuner. Na tym jednak nie koniec, bo wersję bazową można rozbudować o DAC z regulowanym wyjściem analogowym. Taka konfiguracja nazywa się XC i to właśnie ją prezentowano premierowo na High Endzie 2022. Dla posiadaczy bogatych zbiorów muzyki na srebrnych płytach taki kompletny odtwarzacz jest opcją wartą rozważenia. Fizyczny nośnik cały czas brzmi tak dobrze, że trzeba się mocno napocić i dużo wydać, żeby uzyskać porównywalny efekt z plików. Dzięki DreamPlayowi X i XS nie trzeba jednak z nich rezygnować.

 

 

High End 2023 odbędzie się w Monachium, w dniach 18-21 maja. Do zobaczenia.

 


Jacek Kłos
07-08/2022 Hi-Fi i Muzyka