HFM

artykulylista3

 

Audio Physic Classic 20 - Wyróżnienie 2016

image 426

wyróżnienie

W tym roku 30-lecie działalności będzie obchodził jeden z najbardziej znanych i szanowanych producentów audiofilskich kolumn – Audio Physic. Pierwszymi produktami firmy, założonej przez Joachima Gerharda, były minimonitory Tempo. Trzy lata później Gerhard opracował pełnozakresowe trójdrożne kolumny Avanti, które na długie lata zdefiniowały założenia konstrukcyjne Audio Physika.



Avanti były w zasadzie monitorami Tempo, wzbogaconymi o dodatkową sekcję niskotonową. Składała się ona z dwóch głośników basowych, umieszczonych po bokach. Monitorowemu pochodzeniu Avanti zawdzięczały wąską przednią ściankę, która z czasem stała się wizytówką niemieckiej wytwórni.

 

Magico S1

7075122015 002
Niewielu producentów kolumn wybiera własną drogę, z dala od utartych szlaków. Jeżeli decydują się na eksperymenty, to najczęściej dotyczą one składu membran i kształtu obudów. Na palcach jednej ręki można policzyć tych, którzy odrzucają sprawdzone rozwiązania i trzymają się własnej filozofii.



Twórca opisywanych dziś zestawów także przeszedł przez wszystkie etapy audiofilskiej kontestacji, aż osiągnął cel swego życia.

Spendor D1

5659122015 003W wydaniu „HFiM 1/2015” recenzowałem niewielkie kolumny podłogowe Spendor A6R. Ich dźwięk mnie zauroczył, więc zasugerowałem w redakcji, że jeśli trafi do testów inny produkt tej brytyjskiej firmy, to chętnie go sobie zaklepię. Życzenie się spełniło.



Monitory D1 to połowa serii D – tworzonej przez zaledwie dwa modele. Wolnostojące D7 („Magazyn Hi-Fi 3/2015”) są konstrukcją o klasycznych gabarytach, dostosowanych do przeciętnych warunków domowych. D1 są natomiast bardzo małe i mają zaledwie 30 cm wysokości.



Dynaudio Contour S1.4 LE

3639112015 002Seria Contour duńskiej firmy Dynaudio jest symbolem tradycji i wierności ideałom. Pojawiła się prawie trzy dekady temu, w 1986 roku. Zjawisko dosyć rzadkie na zmieniającym się szybko rynku hi-fi.

Producent zachował oryginalną nazwę serii w trzeciej już generacji, zapewne nie tylko ze względów sentymentalnych. Contoury zawsze stanowiły synonim jakości. Sam używam monitorów z tej serii (wersja 1.3 mkII) od dobrych kilkunastu lat. Pomimo pewnych niedogodności w aplikacji (Dynaudio uwielbiają wybitne wzmacniacze; ze średnimi mogą rozczarować), jak dotąd chyba tylko Sonus Faber Auditor M wzbudził we mnie nutkę zazdrości.
Recenzowana dziś wersja limitowana jest względnie młoda, choć jej protoplasta – Contour S1.4 – widnieje w katalogu od ponad 10 lat.




Golden Ear Triton Five

3235112015 002Marka Golden Ear pojawiła się w 2010 roku – w samym środku światowego kryzysu gospodarczego. Można to uznać za posunięcie ryzykowne, zwłaszcza że mówimy o wybrednym rynku amerykańskim. O tym, że nie ma mowy o samobójstwie, świadczą nazwiska inicjatorów całego przedsięwzięcia. Sandy Gross i Don Givogue wnieśli do firmy 40 lat doświadczenia zdobytego w Polk Audio i Definitive Technology. Rekomendacje niczego sobie.

Znaczeń słowa „tryton” jest kilka, lecz mało komu kojarzy się ono z dźwiękiem.




Spendor D7

1215102016mag 001
Legenda głosi, że kiedy Spencer Hughes – założyciel Spendora – pracował nad swoim słynnym monitorem BC-1, za warsztat, halę produkcyjną i magazyn części służyła mu jego własna wanna. Według innej relacji – kuchenny zlew. Od tamtego czasu firma przeszła bardzo długą drogę, unowocześniła produkcję i poszerzyła ofertę, między innymi o kolumny wolnostojące.

Przykład recenzowanych dziś D7 dowodzi, że świat dobrego dźwięku nie kończy się na monitorach BBC. Na pierwszy rzut oka mamy do czynienia z wcieleniem brytyjskiego konserwatyzmu. Dwuipółdrożna kolumna wolnostojąca w formie klasycznego prostopadłościanu z płyt MDF, okleina w kolorze drewna, kopułka na górze, woofery na dole – widzieliśmy to już tysiące razy. To jednak pozory. O tym, jak wiele się zmieniło od czasów, gdy pierwszy monitor wyłaniał się z wanny, świadczy już sposób powstawania Spendorów – zaprojektowanych przy użyciu komputera, bazujących na nowoczesnych materiałach i wytworzonych przez maszyny sterowane numerycznie.