Dynaudio DM 2/7
- Kategoria: Kolumny
Aktualny katalog Dynaudio składa się z siedmiu podstawowych serii, nie licząc produktów aktywnych, bezprzewodowych, montażowych i samochodowych, których jest całe mnóstwo. Na samym dole w hierarchii sprzętu hi-fi mamy linię DM, tworzoną przez dwa monitory, jedną podłogówkę oraz głośnik centralny.
DM 2/7 to większy monitor, zatem przed nami jeden z najbardziej budżetowych zestawów stereo duńskiego giganta.
MBL 101 E MKII
- Kategoria: Kolumny
Wśród kolumn, które są marzeniem niemal każdego audiofila, można znaleźć Nautilusy Bowersa, Everesty JBL-a, największe Wilsony czy Focale. Wszystkie, poza astronomiczną ceną, odznaczają się niecodzienną formą oraz gabarytami, jednak nawet w kosmicznych Duevelach Sirius czy megatubach Avantgarde’a pracują głośniki dynamiczne. Testowane dziś MBL-e 101 E MKII różnią się od powyższych konstrukcji oraz wszystkich innych na świecie. Przy najbardziej ekstrawaganckich zestawach wyglądają jak rakieta kosmiczna przy siewniku, bo też prawdopodobnie pochodzą z innej planety.
Wszystko zaczęło się w latach 70. XX wieku. Wtedy to Wolfgang Meletzky, przyszły założyciel MBL-a, zauważył, że bez względu na klasę i cenę kolumn używanych w domowych systemach hi-fi panorama stereofoniczna różni się istotnie od tej z sal koncertowych. Na niekorzyść, niestety. Po skierowaniu głośników w stronę słuchacza dźwięk jest zogniskowany w polu o szerokości kilkudziesięciu centymetrów, a scena w niewielkim tylko stopniu odzwierciedla akustykę sali.
Focal Diablo Utopia
- Kategoria: Kolumny
Focal Utopia to jedna z najsłynniejszych serii kolumn głośnikowych ostatnich dwóch dekad. Pojawiła się w 1995 roku, a jej rewolucyjność symbolizowało wprowadzenie kanapkowej membrany „W” w głośnikach średnio- i niskotonowych.
Siedem lat później Utopię gruntownie odnowiono. Tym razem głównym bohaterem został berylowy tweeter.Obecnie (a w zasadzie już od 2008 roku) Focal oferuje trzecią generację swej flagowej linii. Sprawdzone wcześniej technologie wzbogacono o kolejny przełom: w przetwornikach basowych, zamiast tradycyjnego układu magnetycznego, zastosowano elektromagnes. Tym razem jednak kluczowy wynalazek, oznaczany jako EM, znalazł się jedynie w dwóch najwyższych modelach Utopii oraz w subwooferze. Elektromagnes wspomaga tylko membrany o średnicy 40 cm (Grande Utopia) i 33 cm (Stella i Sub). Mniejsze podłogówki (patrząc od góry: Maestro i Scala V2) mają już „zwykłe” woofery. Nie mówiąc o pozostałych członkach elitarnej grupy: głośniku centralnym Viva i recenzowanych dziś monitorach Diablo.
RLS Callisto IV
- Kategoria: Kolumny
Na Audio Show 2012 RLS zaprezentował czwartą już wersję monitora Callisto. Producent nie ma łatwego życia z tą linią głośników, ale dokłada wszelkich starań, aby zachować w katalogu tę udaną miniaturkę.
Powodem kolejnych modyfikacji był przetwornik średnio-niskotonowy. Problem polegał na tym, że RLS zawsze sięga po głośniki, które dziwnym trafem w niedługim czasie wychodzą z produkcji. W takiej sytuacji konieczne staje się znalezienie następcy, a co za tym idzie – zaprojektowanie nowego modelu. Tak się stało w przypadku Callisto III. Nie inaczej jest też z recenzowanymi dzisiaj Callisto IV.
Avalon Transcendent
- Kategoria: Kolumny
Transcendent pojawił się w katalogu Avalona w 2011 roku. Fakt warty odnotowania o tyle, że amerykańska wytwórnia nie zasypuje rynku nowościami. Katalog również wygląda skromnie, szczególnie jak na firmę działającą od 1988 roku. Obejmuje głównie zestawy głośnikowe kierowane do zamożnych odbiorców indywidualnych. Znajdziemy w nim, co prawda, monitor do studiów nagraniowych i do miksu, ale prawdziwą sławę Avalon zawdzięcza modelom domowym. Wszystkie kolumny projektuje Neil Patel. Siedziba firmy mieści się w Boulder, w stanie Kolorado.
Transcendent to zgrabna, choć głęboka podłogówka o charakterystycznym dla amerykańskiej wytwórni kształcie przedniej ścianki. Jej płaszczyzna nie jest jednolita, ale pościnana z boków i od góry, dzięki czemu wygląda niecodziennie i sprawia, że Avalony wyróżniają się wśród innych kolumn.
Wilson Audio Sophia 3
- Kategoria: Kolumny
Każdy szanujący się producent sprzętu hi-fi ma swoją historię. W Wielkiej Brytanii w modzie są garaże. W nich zaczynała większość legend, głównie z braku satysfakcji. Niezadowolenie wynikało przeważnie z „niskiej jakości” sprzętu dostępnego w sklepach. Konstruktorzy głowili się, jak zbudować wzmacniacz lub kolumny dla siebie, a przy okazji dla koneserów. Ci, którym się udało, dzisiaj są właścicielami marek rozpoznawalnych na całym świecie.
Dave Wilson zaczynał nietypowo. Był zadowolony z życia, a na dodatek podobał mu się sprzęt sąsiada. Poznał jego możliwości w czasie Wigilii, gdy miał 13 lat, i odtąd nic już nie było dla niego takie samo.