HFM

artykulylista3

 

Magico S1

7075122015 002
Niewielu producentów kolumn wybiera własną drogę, z dala od utartych szlaków. Jeżeli decydują się na eksperymenty, to najczęściej dotyczą one składu membran i kształtu obudów. Na palcach jednej ręki można policzyć tych, którzy odrzucają sprawdzone rozwiązania i trzymają się własnej filozofii.



Twórca opisywanych dziś zestawów także przeszedł przez wszystkie etapy audiofilskiej kontestacji, aż osiągnął cel swego życia.

Czytaj więcej...

Spendor D1

5659122015 003W wydaniu „HFiM 1/2015” recenzowałem niewielkie kolumny podłogowe Spendor A6R. Ich dźwięk mnie zauroczył, więc zasugerowałem w redakcji, że jeśli trafi do testów inny produkt tej brytyjskiej firmy, to chętnie go sobie zaklepię. Życzenie się spełniło.



Monitory D1 to połowa serii D – tworzonej przez zaledwie dwa modele. Wolnostojące D7 („Magazyn Hi-Fi 3/2015”) są konstrukcją o klasycznych gabarytach, dostosowanych do przeciętnych warunków domowych. D1 są natomiast bardzo małe i mają zaledwie 30 cm wysokości.



Czytaj więcej...

Dynaudio Contour S1.4 LE

3639112015 002Seria Contour duńskiej firmy Dynaudio jest symbolem tradycji i wierności ideałom. Pojawiła się prawie trzy dekady temu, w 1986 roku. Zjawisko dosyć rzadkie na zmieniającym się szybko rynku hi-fi.

Producent zachował oryginalną nazwę serii w trzeciej już generacji, zapewne nie tylko ze względów sentymentalnych. Contoury zawsze stanowiły synonim jakości. Sam używam monitorów z tej serii (wersja 1.3 mkII) od dobrych kilkunastu lat. Pomimo pewnych niedogodności w aplikacji (Dynaudio uwielbiają wybitne wzmacniacze; ze średnimi mogą rozczarować), jak dotąd chyba tylko Sonus Faber Auditor M wzbudził we mnie nutkę zazdrości.
Recenzowana dziś wersja limitowana jest względnie młoda, choć jej protoplasta – Contour S1.4 – widnieje w katalogu od ponad 10 lat.




Czytaj więcej...

Golden Ear Triton Five

3235112015 002Marka Golden Ear pojawiła się w 2010 roku – w samym środku światowego kryzysu gospodarczego. Można to uznać za posunięcie ryzykowne, zwłaszcza że mówimy o wybrednym rynku amerykańskim. O tym, że nie ma mowy o samobójstwie, świadczą nazwiska inicjatorów całego przedsięwzięcia. Sandy Gross i Don Givogue wnieśli do firmy 40 lat doświadczenia zdobytego w Polk Audio i Definitive Technology. Rekomendacje niczego sobie.

Znaczeń słowa „tryton” jest kilka, lecz mało komu kojarzy się ono z dźwiękiem.




Czytaj więcej...

Spendor D7

1215102016mag 001
Legenda głosi, że kiedy Spencer Hughes – założyciel Spendora – pracował nad swoim słynnym monitorem BC-1, za warsztat, halę produkcyjną i magazyn części służyła mu jego własna wanna. Według innej relacji – kuchenny zlew. Od tamtego czasu firma przeszła bardzo długą drogę, unowocześniła produkcję i poszerzyła ofertę, między innymi o kolumny wolnostojące.

Przykład recenzowanych dziś D7 dowodzi, że świat dobrego dźwięku nie kończy się na monitorach BBC. Na pierwszy rzut oka mamy do czynienia z wcieleniem brytyjskiego konserwatyzmu. Dwuipółdrożna kolumna wolnostojąca w formie klasycznego prostopadłościanu z płyt MDF, okleina w kolorze drewna, kopułka na górze, woofery na dole – widzieliśmy to już tysiące razy. To jednak pozory. O tym, jak wiele się zmieniło od czasów, gdy pierwszy monitor wyłaniał się z wanny, świadczy już sposób powstawania Spendorów – zaprojektowanych przy użyciu komputera, bazujących na nowoczesnych materiałach i wytworzonych przez maszyny sterowane numerycznie.
 


Czytaj więcej...

Gradient 6.0

0408102016mag 004
Skandynawskie ekologiczno-purytańskie wzornictwo Gradientów 6.0 nieodparcie kojarzy mi się z dużym szwedzkim sklepem meblowym. Powyższe stwierdzenie nie przysporzy mi zapewne fanów w Finlandii, ale na swą obronę dodam, że Finowie są zdolni do tworzenia rzeczy nietuzinkowych. Weźmy Dolinę Muminków Tove Mariki Jansson czy… Gradienty Jormy Salmi!


 


Czytaj więcej...