HFM

artykulylista3

 

Abyssound ASX-2000

Mag 04-07 06 2013 02Abyssound to młoda krakowska manufaktura. Debiutowała na Audio Show 2012, prezentując końcówkę mocy ASX-2000 oraz monobloki. Mój apetyt rozbudził fakt, że pomimo mało sprzyjającej akustyki hotelowych pokoi, dźwięk mógł się podobać. Kiedy zobaczyłem budowę wewnętrzną, nie czekałem dłużej i wypożyczyłem wzmacniacz do recenzji.

Z moich informacji wynika, że grono posiadaczy ASX-2000 rośnie dość szybko. Tym bardziej jestem zadowolony, że jako pierwsi możemy go dla państwa przetestować.
Masa urządzenia robi wrażenie. Sześćdziesiąt kilogramów nie bierze się z powietrza. Odpowiadają za to solidne elementy wewnętrzne oraz pancerna obudowa z grubych płyt aluminiowych anodowanych na czarno. Wzornictwo może się podobać, a duża obudowa oraz grubość ścianek budują wrażenie solidności.
Na froncie umieszczono jedynie włącznik zasilania, podświetlany na niebiesko. Tylna ścinka jest równie ascetyczna; znalazły się tam tylko złącza niezbędne do podłączenia sprzętu: gniazdo zasilania z wyłącznikiem, wysokiej jakości terminale głośnikowe oraz wejście RCA. Wzmacniacz pracuje w klasie A i oddaje 80 W przy ośmiu omach.

Ayre VX-5

62-64 05 2013 01Szef Ayre, Charles Hansen, to jeden z najbardziej poważanych perfekcjonistów w świecie hi-endu. W jego wypowiedziach, czy to udzielanych pismom audiofilskim, czy zamieszczanych w niszowych forach dla konstruktorów amatorów, widać ogromną wiedzę i profesjonalizm. Ale można w nich zauważyć coś jeszcze – skromność i pasję. Bo Hansen to człowiek, który całe życie podporządkował poszukiwaniu idealnego dźwięku. Dla wielu taki ideał to kwestia czysto hipotetyczna. Klienci Ayre mają jednak na ten temat odmienne zdanie...

W styczniu 2013 roku na CES-ie w Las Vegas Ayre zaprezentowało nową stereofoniczną końcówkę mocy VX-5, która wchodzi w skład serii 5. W tej linii analogiczne urządzenie już występuje.

Audio Research Reference 75

70-74 01 2013 01Najnowszemu z referencyjnych Audio Researchów trudno odmówić urody. Jest to uroda nieoczywista, schowana pod pozorem laboratoryjnej surowości, ale jednak uroda. Ref 75 wygląda elegancko, a spartańską aparycję łagodzi płytą czołową z luksusowej jakości aluminium oraz dwoma wychyłowymi wskaźnikami. Dostarcza je Hoyt Electrical Instrumentation – produkujący wskaźniki i mierniki od 109 lat.

Podświetlenie VU-metrów jest trwałe i energooszczędne, bo diodowe, natomiast sam wzmacniacz nie jest diodowy, lecz lampowy, co energooszczędności nie sprzyja. W trybie jałowym pobiera z sieci 230 W, a przy maksymalnej mocy – 500 W. Sporo, ale i tak o połowę mniej niż jego starszy kolega, Ref 150. Tamten potrafił tak się rozgrzać muzyką, że do chłodzenia trzeba było zastosować wiatraki. W Ref 75 wiatraków nie ma, podobnie jak nie ma odczepów dla kolumn 16-omowych. Ale powiedzmy sobie szczerze – oba gadżety są większości użytkowników potrzebne jak rybie rower. 16-omowych kolumn współcześnie się nie produkuje. A jeśli nawet, to od wielkiego dzwonu i w ramach „szerokopasmowej” egzotyki, do której zasilania nowoczesny Audio Research byłby „zbyt normalny”.
Z podłączeniem 99,9 % kolumn nie będzie problemu. 4- i 8-omowe odczepy pozwalają dobrać parametry wyjścia końcówki mocy do aktualnie użytkowanych głośników.

Accuphase A-200

70-74 11 2012 0140. rocznicę urodzin Accuphase uczcił monoblokami A-200. To najnowsza propozycja wzmacniacza mocy do systemu referencyjnego, w skład którego wchodzą jeszcze dzielony odtwarzacz DP-900/DC-901 oraz przedwzmacniacz liniowy C-3800 (recenzja: „HFiM 9/2012”).

Budowa
Accuphase A-200 to duże rasowe monobloki. Każdy ma wielkość, stojącej niżej w hierarchii, stereofonicznej końcówki A-65 („HFiM 9/2012”). Przednią ściankę wykonano z grubego płata aluminium w firmowym złotym kolorze. Dużą część jej powierzchni zakrywa płytka z przydymionego akrylu, pod którą znalazły się wyświetlacze.
Czerwona matryca informuje o rzeczywistej mocy oddawanej przez monoblok. Poniżej znajduje się belka LED-ów wskazujących poziom sygnału w dB, przy czym 0 dB oznacza 100 W/8 Ω. Nad wskaźnikami widnieje podświetlane na zielono logo producenta. Po jego obu stronach umieszczono niewielkie czerwone diody informujące o ustawieniu wyświetlacza (czas wyświetlania mocy maksymalnej: 1 sekunda lub trwały) oraz wybranym rodzaju wejścia (RCA lub XLR).

Ayre MX-R

58-64 10 2012 01Charles Hansen jest z wykształcenia fizykiem, a z zamiłowania elektronikiem. Karierę rozpoczął jako współzałożyciel Avalona, dla którego zaprojektował kilka historycznych konstrukcji. Pierwszy produkt Avalona – Ascent – w tamtych czasach, czyli na samym początku lat dziewięćdziesiątych XX wieku, kosztował niebotyczne 15 tys. dolarów. Drugi model – Eclipse – udało się wycenić prawie trzykrotnie taniej. Hansen zdał sobie sprawę, że chciałby robić również relatywnie przystępną cenowo elektronikę. Pojęcie „relatywnie przystępną” należy jednak rozumieć po amerykańsku.

Audio Research VS115

88-92 01 2010 01Audio Research to absolutny klasyk lampowego wzmacniania. Na łamach „HFiM” przyglądamy się tej firmie w logicznej kolejności: zaczynając od źródła (CD5), poprzez przedwzmacniacz (LS26), by teraz dojść do wzmacniacza mocy.

Tamte stanowiły dopiero przedsmak dzisiejszych emocji. Nie ulega bowiem wątpliwości, że właśnie końcówki stanowią największą dumę amerykańskiego producenta.