HFM

artykulylista3

 

The Hunger Games: Mockingjay. Part I

image 134

Pawlik Relations 2014

Muzyka: k4
Realizacja: k2

Od lat przy ocenie filmowych ścieżek dźwiękowych stosujemy tę samą metodę: słuchamy płyty od początku do końca jako autonomicznego nagrania. Staramy się słuchać muzyki, tworzącej coś w rodzaju suity, a nie użytkowej ilustracji istniejących ruchomych obrazów. Przy takim podejściu najlepiej jest… nie oglądać najpierw filmu. Eksperymentujemy sprawdzając, czy płyta przejdzie surowy test i muzyka obroni się sama. „Igrzyska śmierci: Kosogłos. Część I” to już trzeci, zrealizowany z rozmachem film opowiadający o walecznej Katniss i jej próbach przetrwania w brutalnym imperium w nieokreślonej przyszłości. Jako autor oprawy muzycznej podpisał się renomowany James Newton Howard, lecz soundtrack zawiera tylko utwory przeniesione do filmu ze świata muzyki pop; czternaście przebojów takich wykonawców jak: Chvrches, Lorde, Tinashe, Grace Jones czy The Chemical Brothers. Ułożono je w kolejności, która nie nuży, raczej intryguje; tworzy alternatywną opowieść – tym razem o bohaterach piosenek. Zmienia się nastrój, tempo i rytm, timbre wokalistów. Po brzmieniach cukierkowo-pastelowych następują mroczne zgrzyty przetworzonych dźwięków. Hektyczne afykańskie bębny poprzedzają lament bezpłciowego głosu. Czasem słychać jęk straconych dusz, a czasem – dyskotekowe łup-łup. Świadomość, że wszystkie te piosenki znalazły się w jednym filmie z gatunku fantastyki/ akcji budzi nasze z(a)dziwienie. Może teraz obejrzymy?

Hanna i Andrzej Milewscy
Źródło: HFiM 02/2015

Pobierz ten artykuł jako PDF