HFM

artykulylista3

 

Mors Principium Est - Embers Of A Dying World

cd062017022

AFM 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Choć melodyjny death metal kojarzy się głównie z bardziej nastrojowymi dziełami Insomnium, to warto zajrzeć także na jego drugi, bardziej energiczny biegun. Tam króluje Mors Principium Est. Szybko, gęsto i z rozmachem – taka dewiza przyświeca zespołowi. Gitarowe riffy przemycają do muzyki zatrzęsienie zapadających w pamięć motywów, a dzięki ich intensywności nie ma wątpliwości, że ten gatunek dalej ma coś wspólnego z „prawdziwym” death metalem. „Embers of a Dying World” utrzymuje wszelkie standardy, dzięki którym zespół zdobył fanów. Aby uniknąć oskarżeń o powtórki, muzycy przemycili kilka urozmaiceń. Usłyszymy wpływy doom metalu, żeński śpiew czy dużo gęściej niż dotychczas rozsiane partie chóru i orkiestry. Trudno znaleźć choćby jeden utwór, w którym nie pojawiłby się akcent symfoniczny. Dzięki temu brzmienie stało się bogatsze, a ciągła akcja, z której muzycy byli znani, zagęściła się jeszcze bardziej. „Embers of a Dying World” to świetne rozwinięcie wszelkich dotychczasowych pomysłów zespołu. I choć album momentami lekko zwalnia, to dzięki temu wprowadza więcej różnorodności, której wcześniej mogło nieco brakować.

Karol Wunsch
Źródło: HFiM 06/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Overkill - The Grinding Wheel

cd062017002

Nuclear Blast 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Kurczowe trzymanie się tradycji w gatunku, który istnieje już blisko czterdzieści lat, stwarza wysokie ryzyko zmęczenia materiału. Kiedy inni eksperymentują, Overkill pozostaje wierny standardowemu brzmieniu nowoczesnego thrashu. Ci, którzy słyszeli przynajmniej jedną z ostatnich płyt zespołu, wiedzą, czego się spodziewać. Nie usłyszymy tu żadnej rewolucji. O ile album jest całkiem porządny i jego wykonaniu niewiele można zarzucić, to okazuje się również bardzo przewidywalny. Utwory nie przynoszą większych zaskoczeń i nawet kiedy częstują nas solidnymi zagrywkami, to trwają zbyt długo i zaczynają nudzić. „The Grinding Wheel” może się spodobać przeciwnikom udziwnień, lecz przez swój konserwatywny rys prawdopodobnie nie zapisze się w pamięci fanów. Mamy do czynienia z dobrze zagranym thrashem, ale niczym ponadto. Każdy z muzyków przyzwoicie spełnił tu swoje zadanie, lecz i tak jest to propozycja głównie dla wielbicieli konwencji.

Karol Wunsch
Źródło: HFiM 06/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Obituary - Obituary

cd062017004

Relapse 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Wbrew pozorom, death metal potrafi oczarować niesamowitym nastrojem bądź zaimponować rozbudowanymi formami i umiejętnościami muzyków. Szkoda, że nie tym razem. Na swoim najnowszym albumie Obituary odrzuca wszelkie interesujące koncepcje tego gatunku, a także wszystkie lata ewolucji, którym zawdzięczamy choćby przejrzyste nagrania. Zespół wyjątkowo mocno postawił na minimalizm. Kolejne utwory niosą dwie, góra trzy zagrywki, oparte na trzech-czterech akordach. Sekcja rytmiczna nie jest lepsza, bowiem praca perkusji okazuje się do bólu standardowa. Gitara basowa jedynie podąża za resztą stawki, nie wnosząc nic od siebie. Jedynymi jasnymi stronami albumu są przyzwoite solówki, które ukazują, że porażka nie jest tu winą braku umiejętności. Twórcy zwyczajnie poszli po linii najmniejszego oporu, wykorzystując do cna pusty slogan o „starych, dobrych czasach”. Nagranie, jak przystało na „klasyczne” brzmienie, jest zupełnie płaskie. Partie zlewają się ze sobą, a w najgorszych momentach całość zmienia się w kompletny bałagan. „Obituary” to dramat, lenistwo i błędy w założeniach. Właśnie takim albumom death metal zawdzięcza złą sławę

Karol Wunsch
Źródło: HFiM 06/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

OIA - Wyspa

cd062017016

Mili Records 2016

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Urodzona w Krakowie, a zamieszkała w Londynie wokalistka, autorka tekstów i kompozytorka o intrygującym pseudonimie OIA proponuje album nasycony soulem i r’n’b, połączonymi z ambientową elektroniką. Płyta stanowi przykład muzycznej produkcji na światowym poziomie. W tekstach artystka porusza tematy bliskie każdemu odbiorcy; ujawnia lęki i frustracje, ale potrafi też emanować radością i humorem. Nagrany w Londynie i Krakowie album cechuje nietuzinkowe brzmienie. OIA dysponuje subtelną i delikatną barwą głosu, która świetnie się sprawdza w tej konwencji. Akompaniując sobie na fortepianie, umie wykreować niepowtarzalny nastrój, od którego trudno się uwolnić. „Wyspa” to prawdziwy majstersztyk w zakresie realizacji i produkcji nagrań. Na uwagę zasługuje wyjątkowa samodzielność wokalistki i multiinstrumentalistki, która wykonała wszystkie partie klawiszowe i wokalne (w tym chórki). Zaledwie w kilku przypadkach wspomogły ją gitary i perkusja. Całość uzupełnia bonusowe nagranie „1441 Fourteen for One” z udziałem 14 wokalistów i raperów z różnych krajów. To swoisty hymn na rzecz tolerancji i międzykulturowej akceptacji. Ciekawa inicjatywa i ważne przesłanie.

Robert Ratajczak
Źródło: HFiM 06/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

Imelda May - Life, Love, Flesh, Blood

cd062017009

Decca 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

Jeśli fani Imeldy May polubili jej cztery wcześniejsze albumy za dynamiczny rock z okazjonalnymi brzmieniami rockabilly, to jej nową propozycją będą zaskoczeni. Zamiast bowiem elektryzować słuchaczy nieco szaloną muzyką, irlandzka piosenkarka serwuje wyłącznie nastrojowe utwory. Nawet dwa szybsze – „Bad Habit” i „Don’t Leave Me Lonely” – mają niewiele wspólnego z wcześniejszymi dokonaniami artystki. „Life, Love, Flesh, Blood” wyprodukował słynny T Bone Burnett, a główną atrakcją krążka jest gwiazdorski skład akompaniatorów. Na gitarach gra Marc Ribot, znany głównie z eksperymentalnego jazzu; tutaj wyjątkowo oszczędny w środkach wyrazu, czasem zaledwie delikatnie muskający struny. W jednej z piosenek pojawia się Jeff Beck – kolejny mistrz gitary, tym razem rockowej. On także nie przesadza z ekspresją, choć umiejętnie uzupełnia oprawę. W kompozycji „When It’s My Time” słyszymy natomiast Joolsa Hollanda, grającego na fortepianie. Utalentowani instrumentaliści wiele wnoszą do ostatecznego kształtu nagrań. To dzięki nim piosenek Imeldy tak dobrze się słucha. Czasami pobrzmiewają w nich nuty folkowe, a niekiedy pojawiają się brzmienia country. Dzieje się tak na przykład w zamykającej kompozycji „The Girl I Used To Be”.

Grzegorz Walenda
Źródło: HFiM 06/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF

 

James Blunt -The Afterlove

cd062017007

Atlantic Records 2017

Muzyka: k4
Realizacja: k4
 

James Blunt zasłynął, kiedy jego debiutancki album „Back to Bedlam” (2004) sprzedał się w ponad 11 milionach egzemplarzy. Szczególnie podobały się melodyjne miłosne kawałki „You’re Beautiful” (wielki hit w USA i Wielkiej Brytanii) oraz „Goodbye My Lover”. Na nowej płycie podobnych hitów jest mniej, choć nie jest ich całkowicie pozbawiona – przykładem „Don’t Give Me Those Eyes”. Utworem, któremu najbliżej do przebojów ze spektakularnego debiutu, jest kompozycja „Make Me Better”. Melodyjne brzmienia odnajdujemy również w zamykającym krążek nagraniu „Paradise”. Utwory na „The Afterlove” zawierają jednak znacznie więcej dynamiki. Znajdziemy tu sporo piosenek, które świetnie nadają się do klubów. Nawet otwierające „Love Me Tender”, choć tytuł sugeruje coś innego, może z powodzeniem przygrywać do tańca. Najwyraźniej piosenkarz zatęsknił za żywszym repertuarem. Wszystkie piosenki Blunt ułożył sam, na ogół z pomocą muzykujących przyjaciół. Nie każda to strzał w dziesiątkę, ale na jogging ze słuchawkami na uszach płyta będzie w sam raz.

Grzegorz Walenda
Źródło: HFiM 06/2017

Pobierz ten artykuł jako PDF